sunnuntai 23. toukokuuta 2010

Hellepäivät

No nyt ovat vihdoinkin tulleet ne helteet tännekin. Eilen juhlittiin vuoden viimeistä luentoa yliopiston baarin kattoterassilla (jeps, meidän koulubaarilla on oma kattoterassi...) paistatellen illan viimeisiä säteitä. Shortsikelejä on nyt pidellyt.

Tänään sitten kotipaikkakunnalla yritin kirjastoon lukemaan, kokeethan minulla alkavat taas kahden viikon kuluttua. No, kirjastossa viihdyin peräti kymmenen minuuttia. Mitään lukusalia (eikä siten lukurauhaa) ollut, kirjasto täynnä höliseviä A-level oppilaita ja kiljuvia kakaroita, ja lainatiskillä soi puhelin jatkuvaa syöttöä. Oikein tuli ikävä  kunnon suomalaista kirjastoa, jossa oli aina rauhallista, melko hiljaista ja yleensä jonkinmoinen lukusoppi käytettävissä. Meluista porukkaa täällä. Asun sen verran kaukana yliopiston lukusalista että mieluusti löytäisin jonkun toisen, paikallisen vaihtoehdon lukupaikakseni.


 Paita H&M / shortsit H&M / ballerinat New Look / rumakassi second-hand


Vähän hassu päätön kuva, mutta tälläinen helleasu. Melkeinpä kaikki kesävaatteeni ovat vielä vintillä, täällä kun on ollut sen verran viileätä ettei niitä ole vielä ehtinyt kaipaamaan. Tummansiniset shortsit sekä paita ovat molemmat kohtalaisen uusia tulokkaita vaatekaapissa, ja taitavat saada kovaa käyttöä kesällä. 

Olen muuten pistänyt merkille että vaikka täällä Briteissä on lukemattomia määriä erilaisia vaateliikkeitä, itse ostan suurimman osan vaatteistani edelleenkin kotoisasta H&M:stä. Ehkä suurin syy tähän on se etteivät minun makuni tahi ruumiinrakenteeni vastaa monenkaan brittiketjun ostajakuvaa. En ole pitkä, mutta täältä ostetut hameet ja mekot ovat auttamatta liian lyhyitä. Brittinaiset ovat melkoisia pygmejä, mutta suurin syy taitaa olla kuitenkin se paikallinen tyylitajuisuus - mitä lähemmäs vesirajaa vilahtaa sitä trendikkäämpää. Erityisesti nuoret tytöt käyttää sellaisia vöitä lantioiden peittoinaan että tälläisiä vanhempia kääkkiä jo heikottaa. Toinen oma ongelma näissä brittiketjuissa on rintatilavuuden puute - omat tisut harvemmin mahtuvat paikallisiin kolttuihin kuin vasta rujosti tunkemalla. Hengittääkin olisi tosin mukavaa. Sama ongelma koskee monia takkeja, jotka jos vyötäröltä ja hartioista istuvat, kinnaavat rinnuksista.




Priimaesimerkki siitä mitä tarkoitan. Aivan älyttömän kaunis mekko - valitettavasti se hädintuskin peitti pikkarit. Tönkkösuorana onkin sitten hyvä liikkua. Rinnat se litisti ihmeellisiksi lätyiksi. Jäipä harmittamaan vähän sillä pitempänä ja vähän tilavempana tuo olisi täysi unelmamekko, ja just mun näköinen. Harmitus suurimus, sillä brittiketjuissa tosiaankin on aivan älyttömän nättejä vaatteita, jos ne vain sopisivat minun päälleni. Onneksi on H&M joka sopii skandinaaviselle kropalle.

8 kommenttia:

  1. KYLLÄ, arvaa kuinka monta kertaa olen kironnut samaa asiaa! Käytän tosi paljon brittiketjujen vaatteita, koska tykkään niistä, mutta mekkojen ja hameiden pituus on auttamatta aina liian lyhyt. Sellaista en todellakaan laittaisi päälleni, ja aina harmittaa, kun muuten kiva vaate on liian lyhyt. Monia mekoiksi tarkoitettuja käytänkin toppina (mekkoina jo alushousutkin näkyisivät). Rintavarustus mulla sen sijaan mahtuu ''brittinormeihin''. Odotan sitä päivää, kun Brittilään tulee muotiin normaalimittaiset hameet ja mekot (eli varmaan never...).

    VastaaPoista
  2. Hmm, en oikein tykänny siitä että että sun mielestä skandinaavinen vartalo = lyhyt ja isorintainen. Eiköhän skandinaaviaankin mahdu kaikenlaisia vartaloita.

    VastaaPoista
  3. Minulla on lähes aina suht samoja ongelmia Suomen vaatekaupoissa. Mekot jäävät aivan liian lyhyiksi (kuten tuossa sinun kuvassasi) ja tissikohta on liian pieni/kireä/tissejä litistävä. Ja yleensä vyötärökohta on myös aivan liian lyhyt.

    Eli sellaisia "pitkälinjaisia" vaatteita ja varsinkin mekkoja on ihan älyttömän vaikea löytää -__-. Ja ei, maksimekko ei ole vaihtoehto ;D.

    VastaaPoista
  4. Me ollaan kämppiksen kanssa keskusteltu lähipäivinä kiivaasti tuosta brittiketjujen vaatteiden rintatilasta. Ihan sama minkä kokoinen vaate on kyseessä, mutta tuntuu että rintaosa on aina samaa kokoa ja liian pieni. Tälläiselle pienelle, pyöreälle ja rintavalle henkilölle kuitenkin valinnanvaraa brittiketjuissa on enemmän kuin suomalais/ruotsalaisissa joten pientä paniikkia pukkaa kun syyskuussa joutuu taas Suomen kaupoissa ostoksensa tekemään. Onneksi aika moni brittiketju jo toimittaa Suomeenkin.

    Minä olen ottanut aseekseni legginsit näissä brittiketjujen "mekoissa" mutta voi ihanaa kun täällä nämä paikalliset tosiaan vetelevät pitkin katuja kankut vilkkuen!

    VastaaPoista
  5. Bisquits, Minäkin löydän näistä ketjuista harva se päivä tosi kivannäköisiä vaatteita, mutta valitettavasti ne ovat juuri tuon lyhyyden takia täysin käyttökelvottomia. Ja musta, näitä tyttösiä täällä livenä seuraten, ettei muoti taida olla muuttumassa mihinkään suuntaan vielä pitkiin aikoihin. Harmi kyllä!

    Lila, itseasiassa minun mielestäni (rankasti yleistäen) skandinaavinen vartalotyyppi on englantilaiseen vartalotyyppiin verrattuna pitkä ja rintava. Onhan se selvää, että Skandinaviaan mahtuu kaikenlaisia vartaloita omenasta lipputankoon - tässä olikin kyse yleistyksistä.

    Panda, mulla on myös Suomessa ollut tuo tisu-ongelma. Tuntuu siltä että jos on yhtään sitä C-kuppia isompi, ei ole toivoakaan siitä että saisi hartioista sekä vyötäröltä istuvaa vaatetta... Mutta pituuden kanssa mulla ei siellä ole ollut ongelmia, kun olen vain 170cm. Harmi että monet vaatteet tuntuu olevan tehty (tietty ymmärrettävää kyllä) vain sille tavallisimmalle vartalotyypille.

    Hanne, heh sun täytyy sitten raahata täältä mukanasi melkoinen arsenaali vaatetta Suomeen :) Mä kanssa katselen aina sivusilmällä näitä kankkuneitosia. Ei sille voi oikein mitään että katse heti kiinnittyy siihen hameen pituuteen ja sitä jää päivittelemään... Eipä silti, oon mäkin teininä kulkenut jos minkämoisissa vesirajaminareissa, mutta ei ne ihan näin pahoja olleet :)

    VastaaPoista
  6. Mä ostan suurimman osan vaatteistani joko Zara'sta tai sitten Next'sta. Niillä kun on valinnanvaraa ihan kivasti ja ei mekotkaan ihan vaan vesirajaan jää.

    Jos en niistä ostele niin tilaan Amerikoista. Tuontiveron, postimaksun ja "amerikan osoitteen" maksamisen jälkeenkin ne on vielä halvempia kun brittivaatteet.. :)

    xx

    VastaaPoista
  7. Zarasta löytää nättejä vaatteita, ja mulla iso osa vaatekaapista koostuukin Zaran kamasta. Mut siellä mulla on kanssa tissi-ongelma, ja niitten takkeja mun ei edes kannata kokeilla... Next on ihan jees, mut sille en ole vielä lämmennyt. Jostain syystä en itselleni löydä sieltä ikinä mitään.

    VastaaPoista
  8. näin se on, ihmisten pitäisi kaikkien olla saman mallisia :) itsellä samoja ongelmia; liian isot tissit, ja se vielä yhistettynä mun upeisiin leveisiin hartioihin niin JES, monet mekot ei mee ees kiinni rintojen kohalla. toinen ongelma, monet tunikatkin jää lyhyiksi, koska vaikka oon 'vaan' 174cm, mulla on vielä epätyylikäs (mutta parisuhdettani ylläpitävä) iso peppu jota tuntuu olevan vaikea peittää näillä lyhyillä tunikoilla. ärsyy ;P mut onneksi on leggingsit. britit tosiaan pukeutuu välillä aika järkyttävän huoramaisesti, näin kerran siinä tyylibotti-ohjelmassa misun jolla oli päällään vaan jeesusteippiä topin sijasta :D en oo missään muualla nähny yhtä paljon tällasta.

    VastaaPoista

Tätä blogia ei enää päivitetä, ja kommentteja luetaan harvakseltaan. Tervetuloa poikkeamaan uuteen blogiini Wave to Mummy

Related Posts with Thumbnails