sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Häämatkamuistoja Vol. 1

Meidän häämatkamme suuntautui Pietariin - ihan pikainen viikonloppumatka vain. Silloin ei kiireitten vuoksi ehtinyt kirjoitella paljoakaan, joten nyt oli ihan mukava muistella mennyttä ja katsella kuvia taas uudestaan. Pietari on kyllä aivan mahtava paikka, asustelin siellä parisen kuukautta pari vuotta sitten ja rakastuin kaupunkiin.

Saavuimme aamulla Pietariin. Mies ei laivassa huonosti nukutun yön jälkeen ollut ollenkaan innostunut Pietarista joten jäimme pienille nokkaunille hotelliin. Kaikenlisäksi satamaan saavuttua menimme bussilla hotellille, ja se matka tehdää suoraan tavallisten ja melko rähjäisten asuinalueiden läpi. Mies järkyttyi niin paljon että sanoi hotelliin päästyämme jäävänsä huoneeseen seuraaviksi kolmeksi päiväksi. Nokkaunien jälkeen mieli oli sen verran parempi että sain vakuuteltua keskustan olevan paljon mukavamman näköistä ja pääsimme tutustumaan kaupunkiin.

Asuimme muuten Sokos Hotel Palace Bridgessä joka oli loistava. Hotellista löytyi kylpylä, jossa seitsemisen erilaista saunaa. Ah ja ah. Lisäksi hotelliaamiainen oli paras mitä olen ikinä saanut - ja oli muuten melko luksusta aloittaa aamiainen kuohuvalla ja mädillä.

Nokkaunien jälkeen lähdimme Iisakin kirkkoon, se kun on aivan välttämätön turistinähtävyys. Sieltä on aivan mielettömät maisemat ja paras linnunsilmänäkymä Pietarissa. Käytiin sisällä ja ulkona, jonka jälkeen lähdimme Nevskille kävelemään, poikkesimme Kazanin katedraalissa vilkaisemassa ihmeitätekevää ikonia ja sille jonottavia ihmisiä ja lähdimme sen jälkeen kanaaliajelulle Anichkovin sillalta.

Suosittelen muuten kanaaliajelua - selostus on venäjäksi, mutta näkymistä nauttii muutenkin.

Kanaaliajelun jälkeen päätimme poiketa omassa suosikkiravintolassani Cat Cafessa. Alkoi sataa ja saavuimme paikalle kuin uitetut rotat, ja kahvila oli juuri menossa kiinni. Surkeannäköisinä kun siinä seisoimme lupasi ravintolan omistaja meidän saavan tilata jotain nopeaa - tilasimme hinkalit ja varasimme pöydän seuraavaksi illaksi samaan paikkaan. Jonka jälkeen taidettiin vielä käydä yöpalalla hotellin läheisyydessä ennenkuin vihdoinkin päästiin lepäilemään.

... Seuraavassa postauksessa sitten lisää - muuten tästä postauksesta tulee turhan raskas avata kuvapaljouden vuoksi ...

1. Ihana selostus Pietarista! Tuoreella morsiamella niin kauniit hymykuopat ja olet niin luonnon kaunis! Ja iloinen! Olette jotenkin samantyylisiä miehesi kanssa. Kivoja kuvia! en ole koskaan ollut Venäjällä. Osaatko muuten venäjää?kun kerroit asuneesi siellä pari kk'tta. Tyttäreni 6 vuotias opettelee nyt koulussa (Saksassa) venäjää englannin lisäksi ja hän on molemmista kielistä niin innostunut ja ehkä hiukan enemmän venäjästä. Meillä ei suvussa ole ketään joka osaisi tuota kieltä joten aika jännää...
    -Anne

1. Kiitos :)

Puhun venäjää, mutten kovin hyvin. Tulen toimeen turistina ihan hyvin, ja saan aikaan alkeellisen keskustelunkin. Ymmärrän enemmän kuin mitä puhun. Oikea nopea venäjä (esim telkkarista) menee suurimmalta osalta yli hilseen, mutta sellainen normaali keskustelunopeus menee. Kiva kieli, ja kyllä kannattaa opiskella, jos se tosiaan tytärtäsi kiinnostaa! Vaikka englanti onkin ns. maailmankieli on venäjäkin tärkeä. Kannattaa joskus vaikka käydä Pietarissa lomalla niin tytär pääsee vähän harjoittelemaan kieltä :)

Tätä blogia ei enää päivitetä, ja kommentteja luetaan harvakseltaan. Tervetuloa poikkeamaan uuteen blogiini Wave to Mummy