lauantai 15. marraskuuta 2014

Suklaata ja Kahvia - in English

Hei - innostuin tekemään tänne teille videon. Viime videopostauksesta onkin aikaa jo yli vuosi - katsoin sen juuri ja voi kuinka vauva siinä olikaan niin pikkuinen. Tällä kertaa vauva ei sulostuta videota, vaan saatte kuulla vain minun höpötystäni. Mutta englanniksi!
 

 
 
Päätin tehdä pikaisen videon minun englanninkielen taidostani. No, se venyi kahdeksaan minuuttiin (eli ei siis mikään pikainen), sillä juttua riitti reippaasti minun englanninkielestäni, miten olen sen oppinut, millaiseksi sen koen ja mitä koen englannissa vaikeaksi. Lopussa on myös teille muille bloggaajille pieni kutsu, jos sinne saakka jaksatte kuunnella (tai skrollata sinne loppuun saakka heti ensimmäisen minuutin jälkeen...).
 
No mutta, miltäs minun englantini kuulosti? Ja jaksoitko katsoa koko kahdeksan minuuttia?

25 kommenttia:

  1. Olipas mukava kuunnella! Sä oot tosi hyvin "oppinut" brittiaksenttia! Niin kuin itse sanoit, on tiettyjä juttuja joista tunnistaa että et ole natiivi, mutta mitä se haittaa. On kivaa, että susta kuulee pienillä vivahteilla, että sun juuret ovat jossain muualla.
    Mä olin itse vaihdossa Jenkeissä vuoden lukiossa ja muhun tarttui kyllä sellainen jenkkiaksentti, mistä en tule koskaan pääsemään eroon. Oma brittiaksentti Lontoossa asuessa muovautui sellaiseksi, että jotkin sanat tulivat brittipainotuksella, mutta suurin osa oli vieläkin kimittävää jenkkipainotusta :D Olin töissä vaatekaupassa, jossa suurin osa työkavereista olivat espanjalaisia tai italialaisia. "Oikeaa brittienglantia" pääsi siis kuulemaan aika vähän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Joo, natiivilta en kuulosta, mut ei kai se mun aksentti mitenkään kauhean voimakas enää ole myöskään. Natiivit erottaa kyllä muutenkin tosi pienetkin ulkomaalaispainotukset, eli enköhän kuulosta ulkomaalaiselta kymmenien vuosienkin jälkeen :)

      Jenkkiaksentti on kyl niitä aksentteja joista on tosi vaikea päästä eroon - se tarttuu kuin tauti. Mua aina naurattaa tää sarjakuva jossa kuvataan sitä miltä jenkkiaksentti kuulostaa brittien mielestä, ja vice versa

      http://theoatmeal.com/pl/minor_differences4/accents

      Poista
  2. Hauskaa kuinka Briteissä asuvilla suomalaisilla se englanti kuulostaa ihan eriltä kuin meillä täällä Jenkeissä :) oletettaen siis että muutkin puhuvat kuten sä. Niinkuin varmasti puhuvat:) Hauska postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Joo, kyllähän se aksentti tarttuu, ja jenkkiaksentti varsinkin. Brittiaksentti on selkeästi pehmeämpi, ja kyllä mulla kesti aika kauan ennenkuin se alkoi tarttumaan mulle.

      Poista
  3. Olen itsekin melkein saman aikaa kuin sinä asunut Englannissa. Minulla jotkut sanat vain tulee vieläkin amerikkalaisittain esim. basil tai käytän amerikanenglannin sanaa trunk vs. boot. Mutta koska täällä on niin paljon ulkomaalaisia niin happily euro-englannilla eteenpäin! Aina sen ilon kuitenkin saa, että me suomalaiset osataan kirjoittaa englantia paremmin kuin suurin osa natiiveista!! heh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis amerikan tv:n vaikutus suomalaisten englantiin...

      Poista
    2. Joo kyllä mullakin tulee joskus amerikanenglannin sanoja, kuten trash can isntead of bin, tai lift instead of elevator ja niin edelleen. Enkä aina edes huomaa sitä, vaikka yritän kyllä useimmiten tsempata. Ja vaikka sitä puhuiskin vähän sekakieltä, niin kunhan ymmärretyksi tulee niin se tärkeintä.

      Poista
  4. Oi ihana sina ja kaunis brittiaksentti, jota syvasti rakastan! Olipa kiva kun teit videopostauksen ja kuulosti tutulta nuo on the train, in the train hammennykset :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia :) Sä sit selkeästi jaksoit sinne loppuun asti :) Mua naurattaa noi jutut edelleenkin, aina tulee mieleen että siinä sit istutaan junan katolla hiukset hulmuten... Miehestä nää mun jutut on ihan tyhmiä, se kun kuulemma on vaan niinkuin on :)

      Poista
  5. Tosi kiva ja mielenkiintoinen video! Musta oli mielenkiintoista kuulla miltä kuulostat, mietin usein miltä UK:ssa asuvat bloggaajat kuulostavat. Mä kuulin sun aksentissa vähän brittiaksenttia, muutamat sanat tuli tosi vahvasti brittiläisittäin, en tosin sen tarkemmin osaisi paikantaa mistä päin brittejä (tosin poikaystävän mielestä kuulostit välillä jopa vähän irkulta), mutta ehkä sitä Lontoota lähinnä. Osasta sitten kuuli että olet ulkomailta, mutta ei tosiaan pysty paikantamaan :)

    Mäkin tein sitten oman videon: http://youtu.be/Oy7l2pgsCF8

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. OO siistiä, täytyy mennä kuuntelemaan heti :)

      Joo mustakin olis kiva kuulla miltä muut brittisuomalaiset bloggaajat kuulostaa - aika monet kuulostaa varmaan samantyyppisiltä kuin minä. Kyllähän se suomalainen aksentti pehmenee ajan myötä, mitä kauemmin täällä asuu.

      Poista
  6. Olipa kiva video!! Ja todella kaunista englantia :). Mun englannissa, ja oikeastaan kaikissa mahdollisissa kielissä, on ihan tönkkö rallikuskiaksentti. En ole ikinä viettänyt pidempää aikaa englanninkielisessä maassa ja suurin osa kavereista, joiden kanssa puhun englantia, ovat myös jostain muualta kuin englanninkielisestä maasta. Alkuvuosina ulkomailla stressasin aksentista, mutta nykyään en enää jaksa panostaa ollenkaan. Eipä nuo ranskalaiset ja espanjalaisetkaan näe vaivaa englannin ääntämisensä kanssa ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Mä vietän paljon aikaa englantilaisten kanssa, tälleen kotioloissakin, niin varmaan siitä tarttuu vähän. Ja kylhän tuo mies usein korjaa mun englantia. Mut se on kyl totta ettei kannata sen kummemmin välittää aksentistaan - kunhan ymmärretään, niin se on tärkeintä! Ajan myötä ja käytön myötähän se kieli paranee :)

      Poista
  7. Oon onnistunu tuon aiemman videopostauksen missaamaan ihan täysin ja pitäny monesti ehdottaa, että se olis kiva postausiea! Puhut todella kaunista englantia, ja äänesi on juuri sellainen kun olen aina kuvitellut. Ihana blogi ja ihana vauva. Vai pitäisikö sanoa taapero jo :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Näitä videoita on hauska, toisinaan, tehdä. Mulla on mielessä jo kolmas video jossa vauva saisi vähän jutella - paha vaan kun hän on niin ujo että on ihan tuppisuuna tälläisissä uusissa tilanteissa :) No kattellaan...

      Ja juu, taaperohan tuo, mutta tulee vaan kutsuttua vauvaksi tavan vuoksi :)

      Poista
  8. Tulinpa vaan sanomaan, että nauratti toi aksenttisarjis! Ja tosiaan, kaunista englantia puhut. Ite en osaa edes matkia brittienglantia, vaikka amerikkalaisia imitoin mennen tullen, arkena ja juhlana. ;) Pitääpä katsoa, jos itsekin innostuisin tekemään videopostauksen.

    "Bald eagles and shit! Hamburgers in my face!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ihan loistava! The Oatmeal on mun lempparisarjiksia muutenkin, kannattaa tutustua. Ja hei, jos tosiaan innostut tekemään videopostauksen niin linkitä se kans tänne!

      Poista
  9. Aika hauska oli kuunnella, ja jännä miten se asuinpaikka vaikuttaa niin vahvasti meidän ulkomaalaistenking englantiin. Itsellä on kunnon skottiaksentti, ja kuulostaa aiva eriltä kuin sun englantisi! Onneksi pohjoisessa on niin paljon "kovempi" (harsh?) tuo aksentti että suomen kovat konsonantit hukkuu helposti sinne massaan, ja usein minuakin luullaan natiiviksi. Mikä aina saa minut hihittämään...

    Kiva postaus, pitäisi kai itsekin tehdä tällainen jos/kun pääsen taas bloggaamiseen kiinni...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Skottiaksentti varmasti tarttuukin! Mä tykkään skottiaksentista, se on jotenkin tosi söpöä, mut joskus kans aika hankalaa ymmärtää sitä. Tee ihmeessä, linkkaa sit tänne :)

      Poista
  10. Heissan,tein itsekin nyt aiheesta videon tänään blogiini.Käys tsekkaan :)

    VastaaPoista
  11. Tää oli hauska idea ja sun englanti kuulostaa tosi kivalta:) Mä ajattelin aluks etten moista videota tee, mutta tein nyt sitten kuitenkin!

    http://beingmarika.blogspot.fi/2014/12/my-english-video.html

    VastaaPoista
  12. Kiva video! Löysin tänne tuolta Marikan blogin puolelta ja tulin tietysti uteliaana kattomaan mistä oli kyse :) Minä olen välillä kuulevani vähän irlantilaista r-ääntämystä sulla! Saatan tätä varmasti vetää ihan hatustakin :D Mun aksentti on muuttunut vuosien varrella tosi paljon, tosin niin on asuinpaikatkin vaihtuneet Skotlannista Kanadaan ja sieltä Australian kautta takaisin Kanadaan. Vitsi, pitäisiköhän tässä itsekin rohkaistua tekemään video :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ehdottomasti sun pitäis tehdä video, ja linkittää se tänne kans :)

      Aika jännää kuulla miten se sun aksenttisi on kaikkien noitten matkojen myötä muuttunut. Noi on niin erilaisia noitten maitten aksentit!

      Poista
  13. No nyt vihdoin ja viimein sain minäkin videon samasta aiheesta aikaiseksi :)
    http://tarinoitamaailmalta.com/video-expat-english/

    VastaaPoista

Tätä blogia ei enää päivitetä, ja kommentteja luetaan harvakseltaan. Tervetuloa poikkeamaan uuteen blogiini Wave to Mummy

Related Posts with Thumbnails